“É coma se o Coruxo xogase na Champions League”. Así se sienten desde la compañía viguesa Troula después de que su espectáculo “O estrano caso do dentista da Rúa Brasov” haya sido seleccionado para formar parte de uno de los festivales multiculturales más importantes de Europa, el prestigioso Sziget Festival de Budapest, Hungría.
Creada en 2002 por cuatro amigos monitores de las piscinas municipales de As Travesas, Troula comenzó su historia en la BBC, no en el medio de comunicación británico, sino en el mundo de las “bodas, bautizos y comuniones”. Buscando un dinero extra, Diego Roca, Laura de Gabriel, Sergio Rodríguez y Moisés Pérez se hicieron con “un par de traxes de paiasos, un par de narices, uns globos e un equipo de son e fomos a curtirnos moito nese mundo”, explica Roca.
A partir de ese momento todo fue hacia arriba, los eventos privados dieron paso a otras actividades en centros comerciales, con colegios y “como nos gustaba moito ver aos paiasos na rúa, decidimos ir pouco a pouco no mundo da itinerancia e fomos engadindo uns zancos, uns malabares e mesmo cuspir lume”. Todo esto en una época en la que “non podías pedir unha garrafa de auga de lume, senon que tiñas que ir a Madrid a por ela e, sen tutoriais de Youtube nin nada, pois íamos probado e collendo experiencia”, relata Roca sintiéndose “coma un vello falando”.
El volumen de eventos aumentaba y, tras diversas excedencias de trabajo, en el 2006 llegó el momento de saltar fuera de la piscina y dedicarse por completo a la compañía Troula. Todo lo demás es historia. Se fueron especializando en los espectáculos de calle, aumentando la oferta de sus temáticas y ampliando los proyectos presentados, actualmente tienen en su catálogo más de una veintena de ‘shows’ disponibles. Por el camino Moisés Pérez decide regresar al mundo de la educación y aparece el quinto Beatle de Troula, Juan González.
Tras más de veinte años de historia, Troula ha recorrido el territorio gallego de norte a sur y de este a oeste, ampliando sus fronteras por el resto de España en numerosas ocasiones y llegando a Europa unas cuantas veces. Ya en el año 2015, la compañía viguesa desfiló por las calles francesas de Niza, hito que volvieron a realizar este año con su espectáculo “Pachamama”, además también han viajado a Dublín, Islandia, York y, el próximo 10 de agosto, sumarán la ciudad de Budapest.
Tres días de viaje hasta Hungría
“O estrano caso do dentista da Rúa Brasov” llegará a Hungria de la mano de Diego Roca, quien se encarga de interpretar al doctor rumano Krakmhu Elah: un dentista que recorre con su carromato ciudades y localidades buscando clientes para su pequeña consulta ambulante. “Foi un espectáculo que comecei en plena pandemia e o estreno foi un desastre absoluto, porque está pensado para a rúa con itinerancia, para parar en diferentes lugares, e o público estaba sentado nunha praza, polo que tiven que facelo dando un rodeo á xente”, cuenta Roca.
Con una estética al más puro estilo Tim Burton, el espectáculo nace de una mezcla de todas las pasiones del artista de Troula. “Encántame a música balcánica, o mundo do paiaso, os títeres e a actuar na rúa e con todo iso fixen unha historia que busca que reflexionemos sobre as obsesión que realmente non teñen importancia na vida”, explica.
En su viaje a Hungría, que Roca hará con su técnico en un vehículo durante tres días, el dentista esquizofrénico Krakmhu Elah dejará de ser rumano para convertirse en un doctor español de etnia gitana del sur de España. “Non tiña moito sentido que fixera de rumano en Hungria e por iso me tomei a licencia de cambiar a nacionalidade da personaxe, buscando unha cultura coa mesma procedencia, porque a os gitanos do sur de España son prácticamente os mesmos ‘gypsies’ de Rumanía”, matiza Roca.
“Síntome unha máis dos meus compañeiros”
Pese a ser la única mujer dentro del grupo fundador de Troula, Laura de Gabriel no ha sentido que eso influyera lo más mínimo dentro de su evolución en la compañía. “Síntome como unha máis dos meus comapañeiros, por sorte nunca vivín ese machismo a nivel profesional. A nivel persoal e con algún comentario dalgunha persoa do público, si, pero nunca dentro de Troula”, asegura a artista.
Pese a que no existe paridad en los espectáculos de la compañía viguesa, se intenta que exista en todos los casos, mínimo, un papel femenino. “Cando creamos os espectáculos sempre busco que haxa a lo menos unha figura feminina na historia, porque cando eramos solo catro, tiña que inventar o meu papel e quero que iso se manteña”, explica de Gabriel. Esto también se observa entre sus colaboradores, mayoritariamente hombres. “Pero non é por machismo, senón por circunstancias, xa que é complicado atopar mulleres para certos papeis e sempre escollemos á persoa que mellor o faga, da igual o seu xénero”, afirma la artista.
Laura de Gabriel es la responsable de llevar la voz cantante de uno de los proyectos de mayor éxito de Troula: Uxía Lambona e a Banda Molona. “A idea orixinal sae de Sergio hai nove anos, quen propuxo facer un espectáculo musical versionando canción tradicional galega co obxectivo de que os máis pequenos canten e bailen coma toliños con nós. E a partir de aí, coma en todos os proxectos de Troula, fixemos chuvia de ideas para ver como levalo a cabo e desenvolvelo do mellor xeito posible”.
Desde un primer momento Uxía Lambona e a Banda Molona tiene una gran acogida, cogiendo “carrerilla” a lo largo de las actuaciones y “funcionando moi ben entre o público”. Actualmente cuentan con más de 2.200 oyentes mensuales en Spotify y el ‘outfit’ de Uxía y su banda no falta entre las pequeñas durante los conciertos o Carnavales. “A primeira vez que vin a unha nena disfrazada de Uxía Lambona foi nun Entroido de Xinzo e alucinei e a partir de aí, sempre hai unha ou mesmo seis nenas que veñen disfrazadas aos concertos, resulta moi emocionante ver como a cativada responde ao que nós facemos sobre o escenario”, destaca de Gabriel.
Hexágonum: Abejas y Rammstein
Y como si Hungría, todos los conciertos de Uxía Lambona, los espectáculos en toda Galicia y España no fuese poco, Troula se encuentra ahora mismo en la preparación de un nuevo y gran 'show' que estrenarán el próximo año. “É a primeira vez que contamos con axudas para poder realizar este proxecto, antes sempre facíamos a inversión do noso peto, e estamos moi emocionados co que estamos a preparar”, hacen saber desde la compañía.
Denominado "Hexágonum", y ganador de un concurso público de espectáculos de calle de la Asociación Nacional de Artistas de Rúa, tiene como punto de unión el cambio sufrido por las abejas a lo largo de la evolución humana. “Fala un pouco da contaminación e da natureza, mesturando proxeccións, música electrónica e en directo, lume, pirotecnia, percusión... Toda a base de Troula pero dende un punto máis moderno e con referencias estéticas de The Chemical Brothers ou Rammstein”, explica Roca. Por ahora, la única actuación segura a estas alturas será en la próxima edición del festival Itineranta, que todos los años llena de espectáculos de calle el centro de la ciudad de Pontevedra y que está organizado por la compañía viguesa.
Desde 2002 haciendo "que pasen cousas" a lo largo de toda Galicia, España y parte de Europa con sus espectáculos, la compañía viguesa Troula sigue considerándose "unha empresa familiar". "Somos moi poucos realmente e seguimos coa furgo de adiante para atrás, cambiándonos nela ou na rúa e montando festa onde nos chamen", concluyen.