Con motivo da súa estadía en Vigo para inaugurar as I Xornadas sobre Open Science, o ministro de Universidades, Joan Subirats, visitou na mañá deste xoves o campus olívico, onde mantivo xuntanzas de traballo tanto co equipo de goberno da UVigo como con representantes de todos os colectivos que compoñen a comunidade universitaria.
Ás 10:00 da mañá foi recibido polo reitor, Manuel Reigosa, acompañado polos vicerreitores e vicerreitoras, no exterior do edificio Ernestina Otero, a onde se dirixiron para asinar no Libro de Honra da Universidade de Vigo. Tras reunirse co equipo de goberno, Subirats compareceu ante os medios de comunicación acompañado polo reitor, que amosou a súa satisfacción pola presenza do ministro no campus e salientou que “había bastantes cousas de actualidade que conviña repasar” principalmente relacionados coa investigación, a oferta académica e a adaptación á LOSU.
Antes de dar conta dos contidos concretos abordados ao longo da mañá, Subirats salientou que esta foi a súa segunda visita á UVigo, a onde xa acudira hai uns anos como profesor de Ciencia Política, convidado polo catedrático Argimiro Rojo. Tras este anécdota, iniciou a súa comparecencia referíndose á UVigo como un “exemplo de universidade de tamaño medio”, de arredor de 20.000 estudantes, e con gran presenza no territorio no que están implantada, tanto na economía (tecnoloxía, industria naval, agrotecnoloxía…) como na propia realidade social. A maiores referiuse á boa sintonía existente entre as tres universidades galegas, “algo moi de valorar”, así como aos rankings internacionais, nos que a institución académica viguesa “está destacando” de maneira particular.
Intenacionalización e impulso das universidades europeas
As novidades que incorpora a Lei Orgánica de Universidades, LOSU, centrou boa parte da xuntanza mantida co equipo de goberno. “Son moitos os cambios normativos que esta lei trae consigo” e, sobre eles, debateuse nunha xuntanza, na que tamén tiveron un papel destacado as cuestións relativas a internacionalización. “A LOSU marca claramente a idea de que as universidades españolas teñen que aliñarse con todos os cambios que se están a producir en Europa e, neste sentido, a Universidade de Vigo ten a sorte de pertencer xa a unha destas redes de universidades europeas, ATHENA”, salientou o ministro, quen se referiu ao programa Erasmus como “o máis exitoso da UE, xa que cun nivel de recursos relativamente baixo conseguiu uns niveis de europeización espectacular”. Nese sentido, o ministro salientou que esa experiencia Erasmus está a contribuír “de maneira clara” a esa progresión cara as universidades europeas, temática na que se centrará a xuntanza de alianzas europeas que terá lugar o vindeiro mes de setembro en Barcelona e na que se abordarán cuestións concretas como “estatus legal deste tipo de universidades, títulos propios, carné de estudante europeo, etc.”.
Nese salto cualitativo cara á internacionalización das universidades, Subirats destacou a importancia de incrementar os intercambios internacionais, tanto do alumnado español cara o estranxeiro, como en sentido inverso, resaltando neste caso a “gran potencialidade da comunidade latinoamericana, tanto en lingua española como en portugués”. Neste sentido, fixo tamén referencia ao cumio Unión Europea-Celac, Comunidade de Estados de América Latina e o Caribe que se vai celebrar en Bruxelas o vindeiro mes de xullo e no que se afondará no tema dos intercambios estudantís e a homologacións de títulos, entre outros.
Microcredenciais para impulsar a reciclaxe de profesionais
Na súa comparecencia ante os medios o ministro tamén anunciou a vindeira posta en marcha dun Plan de Microcredenciais dirixido a impulsar a reciclaxe profesional, un programa dotado con 50 millóns de euros -a distribuír entre todas as universidades españolas- e que se presentará o luns 19 de xuño en Málaga. Con este programa búscase, segundo explicou o ministro, impulsar as microformacións para profesionais que queiran reciclar os seus coñecementos. “É importante estar ao día dos cambios constantes que se están a producir en dimensións dixitais, tecnolóxicas e de outro tipo”, subliñou o ministro, quen adiantou que estas microcredencias serán cursos curtos -de 1 a 15 créditos ECTS- que deben facerse sobre a base da propia demanda social, “é dicir, que respondan non a vontade da propia universidade, senón a problemas formativos detectados desde as empresas, entidades, administracións... e que, ademais, permitan o acceso de persoas que non cumpran o requirimento de bacharelato necesarios para entrar nunha universidade, pero si un desenvolvemento profesional acreditado”.
Doutoramentos industriais e outros temas
Tamén informou ao reitor do plan de doutoramentos industriais, que segundo avanzou Subirats, o ministerio ten intención de lanzar nos próximos días e que busca conectar academia e tecido económico coa posta en marcha de programas de investigación que traten de resolver unha pregunta ou demanda de empresas, institucións ou entidades sociais. O estudante estaría traballando nesa liña ao longo de catro anos buscando solucións directamente aplicables. Na actualidade existen 300 programas deste tipo e o ministro avanzou que o obxectivo é chegar a 1000 nos próximos 2-3 anos.
Subirats tamén adiantou que existen “acordos específicos do Consello de Ministros que se van desenvolver nos próximos días que permitirán que a UVigo e outras universidades poidan ter acceso a recursos en relación ás redes de intelixencia artificial e á xeración de cátedras vinculadas con microchips e semicondutores”. Isto forma parte, engadía, do plan de desenvolvemento tecnolóxico e dixital que o Goberno de España está despregando e no que as universidades teñen un papel moi importante.
A preguntas dos medios de comunicación, tamén se referiu á paralización de algúns dos decretos que “despregan normativamente a LOSU” e á decisión de continuar con outros. “Dadas as circunstancias ímonos concentrar en tratar de aprobar en Consello de Ministros, polo menos dous”: o Real decreto de doutoramento, “xa que a súa tramitación estaba moi adiantada e o Real decreto de acreditación e avaliación, “porque é clave” no que atinxe ao acceso de novo profesorado e a súa acreditación.
Tras atender aos medios de comunicación, o ministro mantivo unha xuntanza con representantes dos tres colectivos que conforman a comunidade universitaria: PDI, PAS e estudantado. Esta reunión foi demandada polo propio Subirats, dentro dunha estratexia que vén despregando polas universidades españolas para coñecer de primeira man as impresións, demandas e suxestións dos membros de cada institucións.